היסטוריה: אות "חסיד אומות העולם" הוענק למלך מרוקו

אבי יעקב 2 Comment on היסטוריה: אות "חסיד אומות העולם" הוענק למלך מרוקו

מעמד היסטורי נערך בשבוע שעבר באלעד בהשתתפות שגריר מרוקו ובכירי ממשל מרוקאים להענקת עיטור חסיד אומות העולם למלך מוחמד החמישי, מלך מרוקו ופתיחת "המרכז לחקר מורשת יהדות מרוקו"

10:18
28.04.24
אבי יעקב No Comments on מי יככבו בקרוב במדורי ה'מאורסים'? בעוד שעות תוכלו לדעת

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

יום רביעי לאחר צום עשרה בטבת נערך ברחוב בן זכאי 43 בעיר אלעד, מעמד בהשתפות  כ-150 איש כאשר בראשם ניצבם מסלתה ומשמנה של בני העדה המרוקאית, ניצולי שואה ועוד, כולם התקבצו יחד במעמד היסטורי שאורגן ע"י "המרכז לחקר מורשת יהדות מרוקו" לחלוק כבוד למלך מרוקו מוחמד החמישי ולהעניק לו את העיטור הגבוה של העם היהודי "חסיד אומות העולם", על הצלת יהודי מרוקו בימי השואה.

במעמד נכחו, בין היתר: שגריר מרוקו בישראל, מר עבדרחים ביוד, ד"ר עבד-אלוהב עלאלי, שר בכיר בשגרירות מרוקו, מר עמיר פרץ, ד"ר מרדכי קידר, פרופ' שמעון שטרית, פרופ' משה עמאר, מר מאיר שטרית,  ד"ר יהודה לנקרי, ד"ר שמעון אוחיון, ד"ר יצחק דהאן, ד"ר שאדיה חאמד, שגרירת הדגל המרוקאי לשלום, ד"ר אורנה בזיז, עו"ד ציון אמיר, בני ביטון, ראש העיר דימונה, שמעון אלפסי, ראש העיר יקנעם, מר יגאל ביבי, מר סידני קורקוס, אלי מויאל, ראש ועד העדה המערבית, עו"ד תמר בוחבוט – ארבל, הרב אליהו אברג'ל, ראב"ד ירושלים, הרב דוד אבוחצירא, רב העיר יבנה, הרב יצחק פרץ, רב העיר רעננה, הרב יעקב בן נאים, זקן ראשי הישיבות הספרדיות, הרב שמואל חזן, אב"ד ת"א, הרב ישראל מאיר ביטון, רב העיר חדרה, הרב שלום ביבי, אב"ד ת"א וטבריה, בדימוס, הגאון רבי מרדכי אויערבאך, ת"א, הרב ד"ר אברהם קריגר, מייסד וראש המרכז הבינלאומי "שם עולם", שושנה טריסטר – ניצולת שואה, דוב לנדאו – ניצול שואה, יהודה בקון – ניצול שואה ועד במשפט אייכמן, משלחת דרוזית בראשות השופט העליון של העדה מר אחסאן חלבי, שהגיעו בשליחות השיח' מואפק טריף שברגע האחרון נבצר ממנו להשתתף ועוד עשרות אישים ודמויות בכירות שהגיעו במיוחד מחו"ל.

את המעמד פתח המנחה מר אילן אביקסיס, היסטוריון וסגן מנהל ביה"ס מקיף דתי בשדרות, בבקשה לכבד את ההמנון המרוקאי ולעמוד בשעת השמעתו. לאחר מכן הוזמן המארגן מייסד "המרכז לחקר מורשת יהדות מרוקו", שלמה מיארה שחיבר למעלה מעשרים ספרים על יהדות מרוקו, מהאחרונים שבהם ספרו "מלכי חסד", כתוב בשלוש שפות ועוסק בתולדות וקשרי בית המלוכה עם הקהילות היהודיות, ספר שאף העניק למלך מרוקו באופן אישי. בדבריו סקר בפני הנוכחים את השתלשלות העניינים לשמם התכנסו.

היוזמה החלה בשנת 2020" אמר "כאשר נחשף למסמכים ותגליות מהארכיון שייסד ובו אלפי חומרים על הקהילות היהודיות, מה שהביא אצלו לחבר את שני ספריו "חסיד אומות העולם" שמהווים מגדלור על תולדות חייו ורוח הנהגתו של המלך מוחמד החמישי עם יהודי מרוקו, מתוך חשיפת המסמכים שתחת ידו. כמו גם פרק ייחודי הוקדש בספרו על הנהגתו של המלך מוחמד השישי שעומד בגאון נגד מכחישי השואה".

"את החומר הנ"ל הגשתי" סיפר "לפני עשרות רבנים ודיינים בפועל ובראשם הרבנים הראשיים יצחק יוסף, וקודמו הרב אליהו בקשי דורון. כמו גם לגדולי האדמורי"ם רבי ברוך אביחצירא ורבי דוד אביחצירא והללו כולם חתמו על מסמך המעניק למלך מבחינה יהודית ובראי הלכתי את עיטור חסיד אומות העולם. לאחר מכן, פניתי" סיפר "להרב ד"ר אברהם קריגר, מייסד המרכז הבינלאומי לחקר השואה "שם עולם", והצגתי בפניו את כל המסמכים הנ"ל. לאחר בחינת הדברים, הללו הצטרפו ואף הם העניקו מסמך היסטורי המכיר במלך מוחמד החמישי כחסיד אומות העולם".

"לצד זה פעלתי לנסח ביחד עם הרב קריגר, אות הוקרה ייחודי להוד מלכותו המלך מוחמד השישי יר"ה, על עמידתו האיתנה נגד מכחישי השואה, עליה חתומו עשרות ניצולי שואה שחלקם כבר אינם בחיים. בערב זה כולם התכנסו להעניק למלך מרוקו באמצעות שגריר מרוקו והשר המרוקאי, את המסמכים ההיסטוריים הנ"ל. יחד עמי מכאן יוצאת קריאה חוזרת ונשנית להנהלת "יד ושם", תראו מי ניצב כאן, אל תתעלמו מכולנו ומעוד מיליוני בני העדה ותנו ביטוי של כבוד בראי אמתי למציאות שחוו זקננו באותם השנים להכיר במלך מוחמד החמישי כחסיד אומות העולם".

מייסד "המרכז לחקר מורשת יהדות מרוקו", שלמה מיארה סיכם את דבריו ואמר: "אני כמו אחרים שיושבים כאן יודעים שהבקשה שהופנתה אליכם לפני עשרות שנים ע"י יועצו של המלך מר אנדרה אזולאי נדחתה, אך אנו גם יודעים כי הדיחוי היה, לכאורה, משיקולים צרים שלא מבוססים על ערכי האמת של העם היהודי, כפי שעולה ממחקרו של ד"ר רוברט סטלופף בספרו "בין צלב הקרס לסהרה".

לאחר מכן הוזמנו הרבנים המרוקאים שנכחו כאשר בראשם עומדים הרב אליהו אברגל והרב יצחק פרץ ומוסרים את המסמך ההיסטורי למלך מוחמד השישי, באמצעות השגריר. הרב אברגל אף הוסיף לספר בערבית מזכרונותיו כבן העיר קסבה תדלא, היאך היו עורכים השוואה בין המלך ששמו מוחמד בן יוסף, לבן יוסף הצדיק שזה הציל את ישראל ממצרים וזה מהגרמנים. לאחר מכן כובד הרב ד"ר אברהם קריגר, מייסד המרכז הבינלאומי "שם עולם", לומר דברי ברכה ולהעניק מטעם מרכז "שם עולם" את עיטור "חסיד אומות העולם" למלך מוחמד החמישי, וזה מסר את העיטור בידי השגריר.

טרם תחילת החלק השני עם ניצולי השואה, טקס השכבה מיוחד נעשה למלך, כאשר ההשכבה תורגמה גם לשפה הערבית ע"י ד"ר שאדיה חאמד.

דברי ברכה למעמד הוכנו, בין היתר, ע"י ד"ר מרדכי קידר: "הוד מעלתכם, מר עבד אל-רחים ביוד, שגריר ממלכת מרוקו בישראל, מר עבד אל-והאב אל-עלאלי, מיופה הכוח בקונסוליה של ממלכת מרוקו בישראל, כבוד הרב שלמה מיארה, אשר כינס אותנו כאן באירוע חשוב זה עם כל המוזמנים המכובדים, יברך הא-ל את כולכם. אמר הא-ל בספרו הקדוש "שתפו פעולה למען צדק ויראת שמים, ואל תשתפו פעולה למען חטא ותוקפנות, ויראו את הא-ל." אין ראיה טובה יותר ממפגש זה כדי להוכיח את יכולת בריותיו לקיים את מצוותו זו במציאות.

הממלכה הוכיחה במשך דורות רבים את דבקותה בעקרונות של צדק ויראת שמים, המהווים את אבן היסוד של ערכי האדם שהביאו את מלכי החסד והרחמים לתת בקרבם מקלט ליהודים במשך מאות בשנים, ובמיוחד כוונתי להוד מלכותו המנוח מוחמד החמישי, ישכן אותו הא-ל בגן עדן. יברך הא-ל את מלכי החסד, את ממלכתם ואת נציגיה בארץ הקדושה המבורכת הזו, והלוואי שנראה את השלום המיוחל, שכולנו זקוקים לו, שורר בכל קצוות תבל, מזרח ומערב כאחד, בקרוב בימינו. היו בריאים ושלמים, ועליכם השלום, רחמי הא-ל וברכותיו.

בשלב זה החל המעמד המרגש בהם הוצגו לפני השגריר ניצולי השואה: מר יהודה בקון שהיה עד במשפט אייכמן, מר דוב לנדאו וגב' שושנה טריסטר, בכדי להעניק למלך מוחמד השישי את ההוקרה על עמידתו נגד מכחישי השואה בחתימתם של עשרות ניצולים.

תחילה ריגשה את כולם הגב' שושנה טריסטר בנאום מרטיט שגרם להתרגשות אצלם כולם עד שלא נותרה עין יבשה: "כבוד שגריר מרוקו, כבוד השר המרוקאי קהל נכבד! אני שושנה טריסטר, נולדתי להוריי יהודה קניידל ורבקה לויט, בעיר חודרוב-לבוב, בשנת 1936. בשנות המלחמה, עברתי תלאות ביחד עם הוריי ומשפחתי, מה ששכל אנוש לא יכול להעלות על דעתו. במשך כשנתיים חייתי עם בני משפחתי מתחת האדמה, מתחת דיר חזירים בחצר של סטפניה סטרוק, שלאחר תחינות הסכימה לנו להתחבא באותה פיסת קרקע. אבא ז"ל היה באומץ וברעדה עולה מתוך החפירה בה נחבאנו לפני הקרקע להביא לנו אוכל, מאכל של בהמות, רק בכדי לשרוד ולהישאר בחיים".

"הרשו נא לי לספר לכם רק סיפור אחד מאותם זוועות שצרובים בזכרוני. בהיותי ילדה כל בני העיר התאספו בכיכר המרכזית, ואני בפחד תופסת ברגליה של אמי. הנאצים הארורים העמידו באמצע הכיכר ארגז, ופקדו על כמה יהודים מהם אבי, להביא את הרב. הם לקחו את הרב והכניסו אותו לתוך הארגז סגרו ונעצו מסמרים בצדדים ובמרכז. לאחר מכן, התחילו לגלגל אותו בצורה סיבובית מסביב כל האנשים הלוך ושוב עד לנקודה ממנה התחילו לסובב. כאשר אלו הגיעו לידי, פתאום שמעתי קול צרחה, אמה סיפרה לה שהיה זה קולה של הבת של הרב. לאחר הסיבוב, כאשר כל גופו של הרב נדקר למוות, מחורר ככברה ונעשה איברים איברים, הללו פותחים את הארגז וזורקים את חתיכות בשרו לבחוץ. פוקדים על כל הגברים להוריד בגדיהם ולהטיל על איברי גופו את צרכיהם.

"מכובדיי, מנהמת לבי אני פונה אליכם ושואלת: האם מישהו יכול להכחיש את זה? אני ראיתי זאת בעיניי. האם יש מישהו שיכול להכחיש את מה שאני עברתי עם הוריי? האם יש מישהו שיכול להכחיש את העור והבשר של גופי הסדוק לאחר שנתיים של חיים כמה מטרים מתחת האדמה? אני עומדת כאן כעת בפניכם, ובפני כבוד השגריר המרוקאי והשר המרוקאי, ורוצה להעביר באמצעותכם מילה אחת להוד מלכותו המלך מוחמד השישי. תודה! תודה להוד מלכותו, שעומד איתן לצד הזכרונות שלנו, שיש כאלה שמנסים להכחישם. תודה להוד מלכותו, על האנושיות והמוסריות כנגד האפליה. עם ישראל ערבים זה לזה, מפולין ועד מרוקו, מאמריקה ועד ישראל. תודה גם לסבך המלך מוחמד החמישי שמנע מהנאצים הארורים להרוג ולטבוח באחיי ממרוקו".

"יחד עם מכובדיי היקרים, ניצולי השואה מר יהודה בקון, שהיה עד במשפט אייכמן. ומר דוב לנדאו, אני רוצה להעביר באמצעותך אדוני השר את ההוקרה הזו, ההוקרה ההיסטורית והייחודית הזאת להוד מלכותו. אני מרשה לעצמי כאשה מן העם, ובטוחני שמיליוני האנשים שחיים כאן במדינת ישראל מצטרפים לדבריי, כולנו כאחד נשמח לארח כאן בארץ ישראל את הוד מלכותו, לראות את אצילותו של המלך הנעלה".

לאחר מכן נעמדו הניצולים, מר דוב לנדאו חשף את המספר שקועקע על ידו ע"י הצורר ד"ר מנגלה, וביד האחרת את מכנס האסירים שלו מהגטו. הללו כאחד העניקו לשר את ההוקרה שתעבור באמצעותו למלך מוחמד השישי.

דברי ברכה במעמד נאמרו ע"י הגאון רבי יעקב בן נאים, ראש ישיבת "נחלת משה", ד"ר יהודה לנקרי ועו"ד ציון אמיר.

עם סיום המעמד הוזמן החזן העולמי והזמר מר דוד אצרף לברך בניגון וסלסול ייחודי את המלך מוחמד השישי, כאשר הקהל כולו נעמד על רגליו.

לאחר מכן נחתם המעמד כאשר הוזמן השגריר והשר לגשת לעמדת "יזכור" בליווי ניצולי השואה ולהדליק נר יזכור לזכרון ששת מליון היהודים שנרצחו ונטבחו ע"י הנאצים, ולזכר חסידי אומות העולם.

המשתתפים נפעמו מגודל ומעוצמת האירוח והכיבוד העשיר שהוגש בחסות חבר המרכז, איש העסקים מר שמעון אליהו גוזלן.

המרכז לחקר קהילות ישראל, ולחקר מורשת יהדות מרוקו, נוסד ע"י שלמה מיארה, בעידודם ובברכתם של גדולי הרבנים ואנשי אקדמיה בכירים, לצד אישי ממלכה ומשפט ממלכת מרוקו. מי שעודד את ייסוד המפעל ותמך בזה בכל דרך, היה הגה"צ רבי חיים פינטו, רבה של אשדוד ובנו כ"ק האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו. חברי המרכז: הרה"ג דוד אביחצירא, רב העיר יבנה. ד"ר מוחמד עז א-דין אל מעיאר אלאדריסי, נשיא המועצה המדעית המקומית במראקש. שיח' מואפק טריף, מנהיג העדה הדרוזית בישראל. מר מלקולם הונליין, סגן יו"ר ומנכ"ל ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב. מר עבדלעזיז אלוואקידי, נשיא בית המשפט לערעורים ברבאט. מר יגאל ביבי. הרב ד"ר אברהם קריגר, מייסד המרכז הבינלאומי "שם עולם" לחקר ולזכרון השואה. גב' ספה מוניב, מנהלת בית הספר "מוניב" אגדיר. ד"ר מרדכי קידר, מזרחן, ומרצה במחלקה לערבית, אוניברסיטת בר-אילן, ישראל. עו"ד תמר בוחבוט-ארבל, ישראל. מר שמעון אליהו גוזלן, מנכ"ל חברת ש.י.א רפאל בע"מ. עו"ד ציון אמיר, מגדולי המשפטנים, ישראל.

 



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    ב"ה
    איזה מצמרר!!!
    לאן הגענו. תיאורים מזעזעים ונוראים שאי אפשר לסבול, כך באמצע כתבה תמימה!
    לפחות תכתבו אזהרות של קשה לקריאה. תיתנו התראה שהולכים לקרוא דברים מזעזעים ונוראים שהלב לא מסוגל לשאת!!!
    למה אין טיפ טיפה עדינות לפחות כלפינו, בני ישראל שכבר יודעים שודאי שהיתה שואה. איננו אמורים לסבול תיאורים נוראים וכואבים יותר משדעת אנוש מסוגלת לשאת.
    עצוב, כואב ונורא!
    אשרי מי שפעל להפסקת היסורים. שה' ירחם ויציל את עמו מכל שונאי ישראל תמיד!

    1. אני דור שלישי לשואה ואני חושב הפוך

      צריך לזעזע חזקו ואימצו! הציבור שוכח את הטרגדיה בשןאה, זו הייתה טרגדיה עצומה וכל הכבוד למלך מוחמד